Druk

Op het moment dat ik deze blogpost schrijf, zit ik exact drie weken vast in mijn kot. Ik weet niet hoe het voor jullie voelt, maar ik word elke dag zenuwachtiger. Ken je van die mensen die al nerveus worden als er gesproken wordt over mindfulness? Ik ben zo een van die mensen. Het is contradictorisch, maar des te minder er moet des te rustelozer ik word. Heb je dus iemand in jouw omgeving die wat meer stress kan gebruiken? Laat ze gewoon een uurtje met mij doorbrengen.

Deze periode is eigenlijk ideaal om eindelijk de rust te nemen waar ik zo naar verlang. Ik zou de ganse dag mijn goesting kunnen doen en niemand zou vervelende commentaar hebben. Het klinkt fantastisch en toch loop ik al drie weken nerveus rond. Niets hoeft maar ik heb het gevoel dat alles tegelijkertijd moet. Er zijn geen deadlines dus ik kan eindeloos werken aan mijn blog, de coachingsopleiding, het huishouden en mezelf. Met de nadruk op eindeloos. Je kan je dus voorstellen dat ik me niet bijzonder ontspannen voel.

Deze blogpost is voor alle mensen die keukenkasten uitkuisen momenteel een prioriteit vinden, die een meditatie van vijf minuten proberen te doen in drie minuten en die jaloers zijn op al wie zonder schuldgevoel een hele serie kan bingewatchen. Herken je je hier helemaal in? Mooi! Bewustwording is een stap in de goede richting. Nu hoeven we het probleem alleen nog op te lossen. Maar wel snel, want we hebben niet veel tijd.

Een ‘quick fix’ is helaas niet mogelijk, want het zal tijd kosten om te leren vertragen. Vooraleer je hiermee van start kunt gaan, is het belangrijk om te kijken naar de emoties die verscholen zitten onder de nood om steeds druk bezig te zijn. Ik kijk niet graag naar mijn emoties, omdat ik bang ben dat ze voor verwarring en ongemak zullen zorgen. Vervelende emoties prop ik dus weg in de verste uithoek van mijn brein. Het lijkt dan alsof ze er niet zijn, maar ze zweven wel de hele tijd rond in mijn onderbewustzijn.

“Als je lastige emoties binnenlaat dan kunnen ze ook gemakkelijker terug vertrekken.”

Ik heb het er dan toch op gewaagd om mijn emoties eens van dichterbij te bekijken. Nu hoef je niets met je emoties te doen, laat ze er gewoon zijn. Ik blijk vooral bang te zijn om tekort te schieten. Door hier ruimte aan te geven, wordt de druk vanzelf minder. Als je lastige emoties binnenlaat dan kunnen ze ook gemakkelijker terug vertrekken.

Intunen op je emoties is niet het enige dat je kunt ondernemen om minder druk in het leven te staan. Het is vooral belangrijk om op zoek te gaan naar wat bij jou past en wat voor jou werkt. Als je aan meditatie doen verschrikkelijk vindt, probeer het dan ook niet door je strot te rammen. Het kan evengoed gaan om een wandeling ’s avonds of stretchoefeningen in de ochtend.

Nu ga ik niet beweren dat ik ondertussen compleet relaxed ben. Ik ben nog al te vaak met vijf taken tegelijkertijd bezig, maar ik maak nu wel bewust tijd om gewoon te zijn. Op deze manier verlies ik mezelf niet uit het oog en nadien ben ik zelfs een stuk productiever. Zo, deze blogpost is helemaal klaar! Nu kan ik eindelijk die keukenkast gaan uitkuisen. Maar geen zorgen, straks kijk ik ‘La Casa de Papel’ volledig uit.

 

Word vandaag nog lid van de Perfect Imperfect Community!